Informatie incompany opleidingen
Wenst u een gepersonaliseerde training? Dat kan! Wij bieden op maat gemaakte in-company trainingen voor groepen van 8 of meer kandidaten.
Wenst u een gepersonaliseerde training? Dat kan! Wij bieden op maat gemaakte in-company trainingen voor groepen van 8 of meer kandidaten.
Thema 1
Thema 2
Thema 3
De opleidingen kunnen binnen de onderneming georganiseerd worden.
(*) Deze module komt in aanmerking voor twee thema’s en zal daarom alleen in acht worden genomen nadat u één module van elk thema gevolgd heeft.
OPGELET : Brussel Mobiliteit erkent enkel modules van 7-kredietpunten!
Door de steeds toenemende groei van het zwaar vervoer op de Europese wegen en de grote impact ervan op de algemene verkeersveiligheid heeft Europa maatregelen genomen om de opleiding van bus- en vrachtwagenbestuurders te laten voldoen aan een gemeenschappelijk minimumniveau.
De Richtlijn 2003/59/EG ondertussen verv angen door de richtlijn 2022/2561 wil de kwaliteit van de bestuurders in het beroepsgoederen- en personenvervoer over de weg garanderen door examens in te lassen inzake basiskwalificatie (toegang tot het beroep) en een systeem van nascholing tijdens de uitoefening van het beroep. Het besturen van voertuigen van de groep C op basis van een rijbewijs voldoet immers niet langer meer aan de eisen van de transportsector. Bovendien wil men hiermee ook de oneerlijke concurrentie binnen de sector aanpakken. Er wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften en mogelijkheden van elke lidstaat en laat een hele reeks keuzemogelijkheden toe. De lidstaten kunnen zelf uitmaken welke mogelijkheden het best beantwoorden aan hun specifieke situatie.
De Richtlijn werd omgezet in Belgisch recht in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 (B.S. 10 mei 2007).
Sinds 10 september 2009 moeten beroepsbestuurders van voertuigen van groep C (= C, CE, C1 en C1E) voldoen aan de nieuwe reglementering inzake vakbekwaamheid indien ze beroepsvervoer doen.
De verplichtingen inzake vakbekwaamheid gelden voor alle bestuurders die binnen de Europese Unie professioneel vervoer verrichten. Ook de onderdanen van derde landen die in dienst zijn van of werken voor een onderneming die gevestigd is in een lidstaat van de Europese Unie zijn onderworpen.
Ingevolge de zesde staatshervorming en meerdere arresten van de Raad van State staat vast dat de Gewesten bevoegd zijn voor de organisatie en het beheer van de (examencentra voor) examens voor het rijbewijs en vakbekwaamheid, nascholing en vrijstellingen van beroepsbekwaamheid.
Vakbekwaam zijn de bestuurders van groepen C die geslaagd zijn voor het examen basiskwalificatie, voor het gecombineerd examen of voor het aanvullend examen (uitgezonderd indien vrijgesteld) en dat men vijfjaarlijks 35 uren nascholing volgt (verlenging vakbekwaamheid).
Het initieel basiskwalificatie-examen bestaat uit een theoretische proef met drie onderdelen en een praktische proef met twee onderdelen
Om de vakbekwaamheid te behouden moeten de kandidaten een nascholingscursus volgen. De nascholing houdt in dat de bestuurder lessen volgt in een erkend opleidingscentrum. Per nascholingsmodule van ten minste zeven uur wordt een getuigschrift van nascholing afgeleverd. Elke lessenreeks levert telkens 7 kredietpunten op, zodat de bestuurder die zijn vakbekwaamheid wil verlengen op het ogenblik van de verlenging van de vakbekwaamheid moet beschikken over een saldo van 35 punten.
De vakbekwaamheid wordt, na voorlegging van een getuigschrift van basiskwalificatie en / of na het behalen van de 35 punten, aangeduid door een communautaire code 95, gevolgd door de vervaldatum van het bewijs van vakbekwaamheid.
95.(21.05.2021) = Code 95 (bewijs vakbekwaamheid) + De vervaldatum van het bewijs van vakbekwaamheid)
Praktische informatie:
Regelgeving van de nascholing vakbekwaamheid (KB van 10.01.2013, gepubliceerd op 18-01-2013 in het Belgisch Staatsblad).
De modules zijn door FOD Mobiliteit in 3 thema’s opgedeeld, zie bijlage van het KB van 4 mei 2007.
Elke chauffeur moet minstens één module (7 uur) uit elk thema volgen.
!!! De modules die voor twee thema’s in aanmerking komen zullen alleen in acht worden genomen nadat u één module van elk thema heeft gevolgd!!!
Daarnaast moet minstens één van de door de bestuurder gekozen modules, een module zuinig rijden zijn die ten minste drie uur praktisch rijonderricht omvat (of 2 X 1,5 uren).
Een bestuurder mag binnen een periode van 5 jaar die voorafgaat aan de datum van de verlenging van de code 95, niet 2 keer exact dezelfde module volgen.
Ter herinnering:
Het bewijs van vakbekwaamheid is vijf jaar geldig. Het kan telkens verlengd worden met vijf jaar indien de bestuurder kan aantonen dat hij 35 kredietpunten heeft verzameld binnen een periode van vijf jaar. Op het ogenblik van de verlenging worden 35 kredietpunten in mindering gebracht op het kredietpuntensaldo.
De vakbekwaamheid is niet van toepassing voor bestuurders:
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek betaalt aan alle werkgevers met personeel ingeschreven onder het P.C. 140 (RSZ code n°083), een bedrag van 25 € per jaar en per werknemer (berekend op het aantal werknemers dat tewerkgesteld is op 30 juni van het lopende jaar) terug.
Voor ondernemingen met maximum 5 werknemers wordt dit bedrag verhoogd tot 50€ per jaar en per werknemer.
Voor ondernemingen waarvan de belangrijkste exploitatiezetel in het Waals Gewest gevestigd is, m.u.v. de Duitstalige gemeenschap :
Op voorwaarde dat er aan volgende voorwaarden eveneens voldaan is:
U kan van het systeem van de opleidingscheques gebruik maken om de nascholing vakbekwaamheid van uw werknemers, in een door het Waals Gewest erkend opleidingscentrum, te financieren.
De opleidingscheques worden aangekocht aan 15€ en hebben een waarde van 30 €.
Erkende modules = 7 uren = 210 € (7x 30€)
De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren.
Wilt u als werknemer uw job combineren met een opleiding?
Dankzij het systeem voor betaald educatief verlof kunnen werknemers in de privésector hun opleiding voortzetten terwijl ze een toelage ontvangen.